Így néz ki belülről egy első világháborús német U-boot
2013. december 10. 12:00
Brit szakemberek egy rég elveszettnek hitt fotóalbumra bukkantak a Tyne and Wear Archívum poros raktárában; az előkerült fényképeken egy nagy-britanniai székhelyű hajóépítő vállalat, a Swan Hunter dokkjai láthatók, ahol egy német tengeralattjárót szerelnek szét az első világháború utolsó évében, 1918-ban.
Korábban
A frissen megtalált fotókon az északkelet-angliai Wallsend kikötővárosának hajóépítő dokkjai láthatók, ahol egy elsüllyedt, a hamburgi Blohm & Voss vállalat által épített U-110-es tengeralattjáró szétszerelése folyik. A skót-angol határ közelében álló város egyébként Hadrianus faláról kapta a nevét, ugyanis az i. sz. 2. században épült, a római határokat védő fal ezen a ponton találkozott az Északi-tengerrel.
A magányosan cirkáló császári U-boot 1918. július 19-én az angliai Hartlepool közelében egy kereskedelmi hajókból álló flottát támadott meg, azonban a kötelékben hajózó, HM Motor-Launch No 263 típusú tengeralattjáró-elhárító naszád egy mélytengeri bombát dobott a tengerbe, eltalálva azzal a németeket. A tengerészeknek sikerült a felszínre kormányozniuk a tengeralattjárót, azonban amint a felszínre került, a közelben lévő HMS Garry megtorpedózta, s a császári legénység a tengeralattjáróval együtt a hullámsírba merült.
Két hónappal később, 1918 szeptemberében a britek kihalászták a tengerfenékről az egykor félelmetes "szörnyet", s a Swan Hunter hajóépítő vállalat száraz dokkjába vontatták azzal a céllal, hogy helyreállítsák, s a németek saját fegyverét vessék be a császárság ellen. Az 1918. november 11-i fegyverszünet miatt azonban leállították és végleg be is szüntették a munkálatokat. A szebb napokat is megélt tengeralattjárót a következő hónapban Wallsendből Howdonba vontatták, ahol hulladékként értékesítették.
Az album megdöbbentő részletességgel dokumentálja a német U-bootot, s ritka bepillantást enged a németek első világháborús tengeralattjáróinak belsejébe.
A képen a tengeralattjáró négy torpedónyílása látható
Az U-boot felülről
Az elektronikus kapcsolóberendezések
A parancsnoki toronyhoz vezető út
Itt töltötték be a négy torpedót
A torpedószoba
A tengeralattjáró hálótermei
A parancsnoki híd
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Az ókori Athén
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Milyen lehetett evezni egy ókori görög hadihajón?
- A varázsitaloktól a tömegpusztító fegyverekig: hat kevéssé ismert tény az ókori görögökről
- A külóni vérbűnhöz is köze lehet az Athénban feltárt rejtélyes tömegsírnak
- Korsóban eltemetett gyermekek, hátrabilincselt kezű csontvázak – az ókori Athén titkai
- Erósz játszmái – házasélet és szexualitás az ókori Görögországban
- Több millió ezüstérmét tárolhattak a Parthenón tetőterében
- Az ebola már az ókori Athénban is felütötte a fejét?
- George Clooney felesége segíti Athént az Elgin-márványok ügyében
- A bódult Periklész ihatott az Athénban talált kupából
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak tegnap
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek tegnap
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása tegnap
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata tegnap
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet tegnap
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc 2024.04.24.
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla 2024.04.24.